چاپ     ارسال به دوست

معاون پژوهشی وزارت علوم: قوانین سرقت علمی در جهان تغییر کرده است/موظف به آموزش هستیم

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از مجموع ۷۰۰ هزار مقاله منتشر شده ایران طی ۱۰ سال گذشته، ۴۵۳ مقاله سلب اعتبار شده است، گفت: قوانین سرقت علمی در جهان تغییر کرده است و بسیاری از محققان از این قوانین اطلاع ندارند، ما موظف به آموزش هستیم.

دکتر پیمان صالحی امروز (دوشنبه) در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با تاکید بر اینکه در تمام دنیا آمار مقالات سلب اعتبار شده در حال افزایش است، در مورد آمار مقالات سلب اعتبار یا ریترکت‌شده ایران، اظهار داشت: از نظر ما حتی یک مقاله سلب شده زیاد است، اما آمار مقالات سلب اعتبار شده ایران آنقدر که گفته می‌شود، زیاد نیست.


وی به آمار مقالات سلب اعتبار شده در دنیا در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ اشاره کرد و یادآور شد: در تمام دنیا آمار مقالات سلب اعتبار شده در حال افزایش است. به تازگی برخی قوانین جدید برای سرقت علمی تعیین شده است که این قوانین عطف به‌ماسبق می‌شود و براساس این قوانین جدید، مقالات پیشین را بررسی و آنها را سلب اعتبار می‌کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشمندان دنیا، نه فقط دانشمندان ایران از بسیاری از این قوانین اطلاع ندارند.

دکتر صالحی همچنین گفت:‌ در کل تاکنون و طی حدود بیش از ۳۰ سال در اسکوپوس ۹۰۴ هزار مقاله با وابستگی ایران از دانشمندان منتشر شده است. بررسی‌های پایگاه موسسه استنادی پایش و فناوری جهان اسلام نشان می دهد که در ۱۰ سال گذشته ۴۵۳ مقاله از ایران سلب اعتبار شده است در حالی که در این مدت حدود ۷۰۰ هزار مقاله علمی از ایران چاپ شده است.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد از کل مقالات منتشر شده ایران مربوط به وزارت علوم است. از بین ۴۵۳ مقاله سلب اعتبار شده ۱۵۷ مقاله مربوط به وزارت علوم، ۱۴۶ مقاله مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و ۷۱ مورد مربوط به وزارت بهداشت بوده است.

معاون وزیر علوم به برخی دلایل سلب اعتبار مقالات علمی اشاره کرد و اظهار داشت: انتشار مقاله تکراری، مسائل نویسندگی، داوری جعلی، سرقت مقاله، مشکلات داده و انتشار تصویر تکراری از جمله دلایل سلب اعتبار مقالات است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری موارد سلب اعتبار مقالات ایرانی عمدی نبوده و به خاطر ناآگاهی اتفاق افتاده است. بنابراین ما موظف به آموزش هستیم.

حقوق پسادکتری تحقیقاتی به اندازه ۸۰ درصد حقوق استادیار تعیین شده است

دکتر صالحی به تاکید رهبر معظم انقلاب در قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه پژوهش و فناوری اشاره کرد و اظهار داشت: در این قانون به افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری کشور تاکید شده که این وظیفه اصلی ما است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش یادآور شد: یکی از اقدامات انجام ‌شده تصویب آیین‌نامه جذب و به‌کارگیری پسادکتری توسط شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری است. با استفاده از این آیین‌نامه باید به دنبال این باشیم تا فارغ‌التحصیلان دکتری را به سمت پست دکتری ببریم.

معاون پژوهشی وزارت علوم به انواع پسادکتری در این آیین نامه اشاره کرد و گفت: نوع اول پسادکتری که پسادکتری تحقیقاتی است را پیش از این نیز داشتیم که در این آیین نامه حقوق پسادکتری تحقیقاتی به اندازه ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه تهران تعیین شده است.

تحقیقات بنیادی تحقیقات کاربردی و فناوری و صنعتی

دکتر صالحی خاطرنشان کرد: سامانه پسادکتری شورای عالی عتف به آدرس postdoc.atf.gov.ir راه‌اندازی شده است.

وی در مورد آیین نامه امریه پسادکتری و استفاده از ظرفیت پسادکتری در طرح سربازی هم گفت: به زودی آیین‌نامه اجرایی امریه پسادکتری ابلاغ می‌شود و با مجوز رهبر معظم انقلاب ۵۰۰ ظرفیت امریه پسادکتری اختصاص داده شده است.

تاکید بر استفاده از قانون جهش تولید دانش بنیان

معاون پژوهشی وزارت علوم به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: این ماده برای استفاده از مشوق مالیاتی شرکت دولتی و خصوصی است و در صورت قرارداد شرکت‌نا با دانشگاه مالیات آنها کسر می‌شود.

دکتر صالحی در خصوص تاسیس صندوق شورای عالی عتف هم یادآور شد: به زودی رییس صندوق معرفی می‌شود و آیین نامه‌های صندوق در حال تدوین است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع نمایه‌سازی نشریات، گفت: در دو سال گذشته ۵۳ مجله در اسکوپوس نمایه شده است. حفظ رتبه ۱۵ در اسکوپوس به خاطر این ۵۳ مقاله نمایه شده بوده است که اگر این مجلات نبودند، رتبه علمی کشور در پایگاه های اسکوپوس نیز همانند وب او ساینس کاهش می‌یافت.

پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آِموزش عالی و پارک های علم و فناوری امروز با حضور معاونان این وزارتخانه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

دوشنبه ٢ بهمن ١٤٠٢ / شماره : ٥٠٢ /  تعداد نمایش :141